Jeg sitter på Bergensbanen. På vei fra Geilo til Oslo. For to dager siden tok jeg den fra Gol til Geilo. Det er mye folk på toget, de tar bilder av det meste som passerer et togvindu. Det gjør de sikkert hele veien fra Oslo til Bergen. Vi er på en av de vakreste togstrekningene i verden, ikke rart turistene strømmer til. Før var det ikke så mange om vinteren, nå er de her hele året. Tenk, de kommer fra hele verden for å oppleve dette. Tenk, alle som bor i Norge som ikke har tatt Bergensbanen. Hadde de gjort det hadde de sett januarlyset i fjellet, tror de hadde syntes det hadde vært fint!

Morgen ved Hallingskarvet

Fjellet

Jeg hadde vært på hytta på Golsfjellet. Jeg synes januar gir det fineste lyset igjennom et år. Gleder meg alltid til januar. I fjor var det mange rosa morgener og ettermiddager. Av og til drømmer jeg meg tilbake til den kalde tida og tar en titt på bildene jeg tok i januar i fjor og enda et år tidligere. I år gikk nesten hele januar uten at det jeg hadde gledet meg til var å se. Lite snø, holke, marginalt med skimuligheter. En søndag var det fint, men da var jeg hjemme på kyststien. Fint det også med båter frosset inn i vannet, fullmånen hang over isen. Men det er ikke helt som fjellet i januar. Jeg tenkte det bare var å glede seg til neste mulighet, så kom de to siste januardagene, hvor naturen slo til.

Januar i fjellet

En engelskmann viste meg januarlyset

Det var på 1990 tallet, jeg hadde bodd en del år på Geilo. Travel opptatt med jobb ble fjellet oftest treningsturer med lite fokus på januarlyset eller på gjøkens sang i juni for den saks skyld. Med glimt i øyet sies det nå når jeg skal ut å høre på gjøken ” Du som bodde på Geilo i 16 år uten å høre gjøken”. Det har vel noe med fokus å gjøre, man endrer seg fra 20 til 35 dekker jeg meg bak. Så kom journalisten, som het James og var fra The Daily Telegraph, han skulle skrive om Geilo.  Vi kom rett opp i det rosa, det blå, det lilla. En bitende kald januarettermiddag var vi på ski ved Bruslettostølen med utsikt til Hallingskarvet. Han ble stum, så sa han at han aldri hadde sett et så vakkert lyst. Siden har jeg tatt godt vare på stunder i vinterlyset han gjorde meg oppmerksom på, det som jeg hadde rett utenfor døren. Hans bilder fra Geilo ble vist frem i England. Geilo brukte bilde fra  Bruslettostølen i sin profilering i mange år, kanskje brukes det enda?

De to siste janaurdagene

Mandag morgen gav meg en drøy time med ski fra hytta. Harene hadde boltret seg igjennom natta, kanskje ante også de at det var fest i naturen. Sporene deres hadde rosa skjær i snøen. Det var hvitt og pastell rett i mot meg. De første solstrålene traff Skogshorn, gjorde fjellet rosa. Det var så vakkert, det var en morgenstund i ren nytelse.

Morgensola treffer Skogshorn
Sola vekker Golsfjellet

Etter skituren var det Bergensbanen til Geilo, turistene gikk nesten amok med kameraet allerede i Hallingdal. På Geilo ventet solnedgang, blåtime før mørket senket seg.

Så kom siste dagen i den fine måneden. Hallingskarvet ble truffet av rosa stråler akkurat som Hemsedal sitt største fjell, Skogshorn. Jeg, som var på Geilo på jobb, fikk kun sniktittet ut av kontorvinduet og tenkte jeg i stedet måtte være ute når sola gikk ned. Januar tok farvel sånn at jeg også i året som kommer vil huske hvor fint det er akkurat nå. Det var mer i vente, før klokka slo midtnatt og februar skred inn, danset nordlyset over himmelen nord for Hallingskarvet og på toppen av Geilo. Jammen ble det satt et vakkert punktum i fjellet etter den første av årets måneder med uteliv.

Det er fest på himmelen over Geilo

Tilbake på Bergensbanen, nå på vei til Oslo,  har mørket senket seg, Vikersundbakken viser seg frem i flomlyset, turistene titter ut, ganske sikkert fornøyd med turen over fjellet i dag! Bildene har de, akkurat som James fra The Daily Mail, med seg hjem.

Fakta Bergensbanen

• Togstrekningen som tar deg fra Oslo til Bergen via Hønefoss
  • Åpnet i 1909
  • Kåret til å være blant verdens ti vakreste togreiser
  • Høyestliggende stasjon Finse 1222 moh
  • Høyeste punkt 1237 moh ved Hardangervidda vest for Finse
  • Går du av på Myrdal stasjon kan du ta den spektakulære Flåmsbanen, som svinger seg ned fjellsiden til Flåm og Sognefjorden
  • Rallarvegen, en av verdens fineste sykkelopplevelser går langs Bergensbanen fra Haugastøl til Flåm og Voss

Tar du turen om vinteren opplever du Hallingskarvet i vinterprakt. Gjør et stopp på en eller flere av stasjonen og kjenn på fjellet, snøen og været. Se på vinterlyset.

Nordlys over Hallingskarvet siste dag i januar

About Author

Jeg er glad og aktiv og trives best ute i naturen. Trening ute og friluftsliv året rundt er det jeg liker aller best. Jeg bor nær både sjøen og marka og har stadige magiske opplevelser på ski, i kajakk, på sykkel og på beina. Det er spennende å finne perler i vårt eget land med godt uteliv. Jeg deler gjerne tips, kanskje kan det inspirere dere til fine opplevelser ute i naturen.